Deze week was ik acteur in een training waarin de Roos van Leary werd gebruikt. Ik herinner me nog goed mijn eerste kennismaking met dit interactiemodel. Heel theoretisch en ik kon het maar niet pakken. Totdat ik ontdekte dat het om gedrag ging wat ik en de mensen om me heen de hele dag door doen! Het was niks nieuws. Sterker nog: als peuter/kleuter was ik er nog beter in, zuiverder zeg maar, nog niet gekleurd door al mijn latere ge- en verboden. Timothy Leary ontdekte zijn model dan ook het eerst in peuterspeelzalen.

En als je zo iets ontdekt als wetenschapper/onderzoeker dan is het marketing technisch handig: iets wat er altijd al was claimen als nieuw of door jou ontdekt. Maar nooit eerder zo is beschreven of benoemd. Het was er gewoon en viel daarom niet op. Slim om het dan vast te leggen als merk. Iets wat er niet was is er nu wel en heeft zelfs een naam. Zo ging het bij de Roos van Leary. We waren onbewust bekwaam als kind en nu leren we bewust bekwaam dit model weer opnieuw in ons gedrag te integreren.

Sinds hardlopen een groot deel van sportend Nederland bezighoudt, gebeurt het steeds meer, ChiRunning. En niet alleen in Nederland, over maar de hele wereld.

ChiRunning is combi van de principes van Tai Chi en hardlopen. Het was er al, want kinderen van 3-4 jaar lopen al zo. Ze weten zelfs niet beter, ze doen het gewoon, onbewust bekwaam. Bovenlijf valt naar voren en onderlijf/benen gaan naar achter, de hak omhoog, met een middenvoetslanding.

Als we ouder worden moeten we deze techniek weer aanleren om blessurevrij en moeiteloos hard te kunnen lopen. Ergens zijn we het kwijtgeraakt. Het is lopen met je hele lichaam. Niet met je benen, niet gestuurd door je hoofd maar met je hele lijf.

Bij ChiRunning en ChiWalking leer je gewaar te zijn van je hele lijf tijdens het (hard)lopen. Je leert bewegen vanuit het centrum van je lichaam. Bewegen zonder pijn en zonder kracht. Gebruik makend van de krachten die er zijn: zwaartekracht en de kracht van de weg die onder je doorgaat. Voortdurend observeren wat je lichaam je vertelt. Wat kan ik veranderen om zo efficiĆ«nt mogelijk te blijven lopen? Body Sensing heet dat. Door middel van een bodyscan. Dat klinkt heel mindful. Sterker nog, het is heel mindful. Het is…mindful running. Alleen noemen we dat niet zo. Want het gaat bij ChiRunning om zoveel meer dan alleen mindful zijn. ChiRunning/ChiWalking is meer dan loslaten, vertrouwen en een pleister op je mond. Het wordt een levensstijl (ja, ChiLiving).

Dus laat je niks wijs maken als je (mindful) hardloopt en weer eens ervaart hoe fijn het is om zo je hoofd leeg te maken. Het was er al, en is nu benoemd, heeft een naam gekregen. En is uiteindelijk niks nieuws.