Wat is ChiRunning

Bewegen zoals het in de kern bedoeld is

ChiRunning heeft als basis de principes van T’ai Chi die er voor zorgen dat we ons lichaam op een natuurlijke manier bewegen. De grote, sterke spieren doen het zware werk, de kleinere spieren doen minder en de kleinste spieren doen bijna niets.

De meeste mensen rennen door gebruik te maken van de (beperkte) kracht in hun kleinere spiergroepen, terwijl ze vergeten hoeveel kracht en potentie er zit in hun kern, hun “core”.

Chi is de vitale levensenergie dat zorgt voor de samenhang tussen ons fysieke, mentale en spirituele gestel.

Oorsprong ChiRunning

De oorsprong van Chi ligt in de vroege Chinese filosofie waarin het door de gezondheidsbeoefenaars gezien werd als “levenskracht”, zonder Chi is je leven voorbij.

ChiRunning en ChiWalking volgen de basis principes van deze oude Chinese martial art, T’ai Chi, vooral door met Chi kracht en beweging in je lichaam te creëren. Een uitgelijnde houding, gecombineerd met de ontspanningen in je gewrichten en spieren, zorgt ervoor dat de Chi vrij door je lichaam kan stromen. En dat zorgt voor een krachtige en moeiteloze manier van bewegen. We gebruiken deze principes om vooruit te komen, of je nou wandelt, hardloopt, werkt zorgt voor de kinderen of gewoon je leven lijdt.

En het goede nieuws is, je hoeft geen kennis te hebben van T’ai Chi om voordeel te hebben van deze eeuwenoude wijsheden over hoe de Chi door je lichaam te laten stromen.

Bewegen vanuit je Dantien

Je dantien, of je kern, is de basis van Chi en het beste punt om je op te focussen, om al je bewegingen vanuit een evenwichtig punt in jezelf te laten ontstaan. Je vind je dantien onder je navel een paar cm naar binnen richting je ruggenwervel. Het is, niet toevallig, ook het zwaartepunt van je lichaam. In T’ai Chi ontstaan al je bewegingen vanuit die plek.

Waarom? Chi is sterker dan je spieren, beweging door Chi is krachtiger.

Krachtiger dan spierkracht? Absoluut! In onze westerse wereld worden spieren bijna heilig verklaard als je kijkt naar hoe belangrijk we ze maken. Reclames voor “sixpacks”, oefeningen en middelen voor spierversterking, het kent haast geen grenzen.

In T’ai Chi leren we al snel dat spieren niet geschikt zijn om de kracht van chi te ontwikkelen. Zoals de Grand Canyon is gevormd door de kracht van water, zal Chi je lichaam krachtiger en sneller bewegen dan je spieren.

Bij ChiRunning en ChiWalking laten we alle vormen van beweging ontstaan vanuit dit centrum – een plek met jouw grootste potentie en kracht.

Hardlopen zonder blessures

Of je nu gaat rennen voor je conditie, om je hoofd leeg te maken, of gewoon om fit en gezond te blijven, hardlopen is leuker en veiliger als je weet waar je mee bezig bent. En het mooie is, iedereen kan het leren. Met een of twee kleine veranderingen kun je al effect merken in je lopen. Niet dat 2 simpele veranderingen je levenslang van blessures weg houdt, elke dag oefenen van ChiRunning kan dat wel. Voortaan ga je niet meer trainen, maar ga je ChiRunning oefenen.

10 tips om blessures te voorkomen

Hardlopen en blessures, het lijkt onvermijdelijk. Althans dat is een vrij gangbare gedachte. Deze gedachte, dat hardlopen tot blessures leidt is een mythe die we voor eens en voor altijd tot het rijk der fabelen willen verwijzen.

 

Lopersknie, shin splints, It-band syndroom, plantaire fasciitis -allemaal gevreesde klachten die hardlopers aan de kant houden, zijn in de meeste gevallen te voorkomen. Natuurlijk kunnen er ongelukjes gebeuren, net als in het dagelijks leven. Maar dan nog, een oplettende automobilist heeft minder ongelukken; met een goede hardlooptechniek heb je minder blessures. Als je weet wat je (lichamelijke) mogelijkheden en beperkingen zijn, de signalen herkent dat er iets niet klopt, zul je minder blessures hebben. Misschien wel helemaal niet meer.

Efficiënt hardlopen

Chirunning is gebaseerd op een oud T’ai Chi principe: verplaats de belasting naar je kernspieren.
Dat zorgt ervoor dat je beenspieren minder hoeven te werken en je onderbeenspieren bijna niks hoeven te doen. Als we ouder worden doen we precies het tegenovergestelde, krachtig afzetten met voeten en tenen, ondertussen negeren we de kracht van onze kern. De manier om vermoeid te raken of nog erger, geblesseerd.

 

 

Ga weer hardlopen als een kind, een speelse, efficiënte manier van lopen.

Bij ChiRunning gebruik je de zwaartekracht om vooruit te komen, wat je efficiëntie vergroot. Het haalt de belasting van je benen en zorgt voor een lichte tred, net als toen je jong was.