Wat is ChiWalking

Je zou kunnen zeggen dat ChiWalking de moeder van ChiRunning is. Dat denk ik nu. Toen ik net begon met ChiRunning, daarvoor zelfs al, dacht ik aan wandelen als iets sufs voor oudere mensen en dan misschien wel vooral vrouwen. Al kletsende lopen die behoorlijk wat afstanden. En dat was niks voor mij, dacht ik.

Tijdens de workshops en cursussen ging ik er vaak wat snel doorheen en lag de nadruk steeds op de techniek bij het hardlopen.

Makkelijk wandelen

Tijdens het instructeurs weekend in Charlotte North Carolina in 2018 trof ik collega instructeur Keith McConnell die een workshop gaf over “ChiWalkRun”. En ik was om. Zo makkelijk wandelen en dan de vanzelfsprekende overgang naar hardlopen, dit had ik nog nooit gevoeld. “A smooth transitioning from walking into running, and back” zo noemde Keith het. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Excuus

Terug in Nederland ben ik direct in de leer gegaan bij senior instructeur Ans Oudejans, de ongekroonde master van de ChiWalking (Gek eigenlijk dat daar geen Master van is). Sindsdien is wandelen leuk geworden. Toegegeven, ik hoor nu ook bij de oudere mensen. Dus ben misschien wel op zoek naar een excuus. Maar echt waar, zo makkelijk en zonder een centje pijn heb ik van mijn leven nog niet gelopen. Dat maakt me blij. Vanaf het moment ik dit anderen bijbreng hoor ik niet anders dan dat ze datzelfde ervaren.

Ontspanning

Het draait vooral om ontspanning. Ontspannen wandelen. Zonder gebruik van spierkracht. Wandelen vanuit je Chi, je kern, de basis voor ChiRunning.
Maar je hoeft niet te hardlopen om ontspannen te leren wandelen.
En je hoeft niet eerst ChiWalking cursus te doen om ChiRunning te leren.
ChiWalking is onderdeel van de workshop ChiRunning.

De Workshop

In deze workshop leer je de basis van ChiWalking. Een goede houding, ontspanning in je hele lijf en gebruik maken van de zwaartekracht zijn basis elementen. Zij zorgen ervoor dat je vanuit je kern en met ontspanning wandelt. Ook leer je de techniek om heuvels gemakkelijk op en af te lopen. Dit zal je veel voordeel opleveren als je in de bergen wandelt: de belasting van je knieën, kuiten en achillespezen is veel lager en je verspilt minder energie.